Peru & Bolivia

Hola!!

Bij deze maar weer even een update vanuit Bolivia!

Peru

Na ongeveer 2 weken te hebben doorgebracht in Cuzco zijn we naar Nazca gegaan. In deze plaats hebben we met een vliegtuigje de Nazca-lijnen bezocht. Erg indrukwekkend! Na Nazca zijn we naar Arequipa gegaan (de tweede grootste stad van Peru). Arequipa is echt een hele mooie plaats en vanuit Arequipa hebben we o.a. een tocht naar de Colca Canyon geboekt en een middagje raften geboekt. Beide ervaringen waren erg leuk! Het raften werd een bijzonder avontuur aangezien Esther en ik in actie moesten komen. We zaten samen, met de gids, in een boot en de boot achter ons ging over de kop. Het gevolg: vier aziaten van een jaar of 17-18 ter water! Gelukkig hadden we al onze, net bijgebrachte kennis paraat en hebben we hen de peddels toegereikt. Twee Aziaten gered, waarvan 1 dit avontuur waarschijnlijk nooit meer zal vergeten. Het was best eng, we zagen haar in een vaart richting de rotsen gaan met onze boot er in vaart achteraan, toen was alleen nog een blauwe helm zichtbaar. Al met al goedgekomen, zij in de boot en voor ons een toevoeging aan het raftavontuur. De 3 daagse tocht door de Colca Canyon, de dag erop, was erg geslaagd. We hebben 3 dagen doorgebracht in een groep van 9 man wat erg gezellig was. Het is ondertussen allemaal alweer een tijdje terug vandaar deze niet erg detailleerde update!

In Arequipa zijn we verder naar een museum geweest waar Juanita te zien was. Dit meisje is zo´n 550 jaar geleden door de Inca´s opgeofferd (aan de goden, als ik het goed heb) en ter dood gebracht. In 1995 is ze teruggevonden in een redelijk goede staat. Bijzonder om te zien. Verder hebben we 23 juni een katholieke feestdag meegemaakt op Plaza de Armas en hebben we de een-na-laatste dag in Arequipa onze tanden gezet in Alpaca vlees! Je ziet deze beesten (waar ik in Cuzco ook een trui van heb aangeschaft) overal lopen in Peru. Dus wij aan de alpaca. Of het een succes was is een ander verhaal, maar lachwekkend was het wel! Toen het stukje vlees voor onze neus verscheen, haalden we enthousiast onze mes en vork van tafel. Het enthousiasme werd wat minder toen Esther haar stukje alpaca vooral pezen en botten bevatte en die van mij zo taai als een schoenzool was. Het resultaat: op het ene bord allemaal weggesneden pezen en botten en op het andere bord een half afgekauwde alpaca. Het zag er mooi uit en we hebben er maar even een foto van gemaakt.

Na Arequipa zijn we alsnog naar Puno gegaan. Dit was eerst niet mogelijk doordat al meer dan een maand stakingen waren in dit gebied. Ze zijn tot een soort van oplossing gekomen en wij hebben de bus naar Puno genomen. Vanuit Puno zijn we o.a. naar Isla Uros gegaan wat in Lake Titicaca ligt (het hoogst gelegen meer ter wereld). Op dit eiland, waarvan de ondergrond voornamelijk van riet is, woont nog een hele bevolking. Erg mooi om te zien. We hebben nog 2 eilanden bekeken en op 1 eiland hebben we de nacht doorgebracht. Voor mij een iets minder succesvolle nacht. Ik kreeg ineens erg last van hoogteziekte. In combinatie met de kou (het vroor!) leidde dit tot een nacht gigantische hoofdpijn, hartkloppingen en rillingen en de dag erop gaven ook mijn darmen er weer de ´brei´ aan (is dit wel echt een uitdrukking?). De dag erop ben ik toch maar aan mijn hoogteziekte medicatie begonnen. Best goed spul.

Bolivia

Ongeveer twee dagen erna zijn we de grens overgestoken naar Copacabana (Bolivia). Daar hebben we Isla del ´Sol´ (´zon´) bezocht. Geen zon te bekennen dus in de groep werd het al snel Isla del frio (frio=kou) en Isla del snow genoemd. In Bolivia is het weer flink in de war. Voor de tijd van het jaar is het veel te koud! Het vriest en het sneeuwt! Dat geeft toch een wat andere wending aan een zomervakantie! Ook zijn de (noord) Bolivianen niet zo vriendelijk als de Peruanen. Beetje botte boeren bij elkaar. Gelukkig hebben we ondertussen leukere Bolivianen ontmoet! Tijdens de tour op Isla del Sol hebben we 2 leuke Zwitserse jongens en 2 leuke Amerikaanse jongens ontmoet. Met de laatste 2 zijn we ondertussen al een paar dagen aan het reizen. Erg gezellig! Na Copacabana hebben we vluchtig een bezoekje aan La Paz gebracht en zijn we doorgegaan naar Oruro en Uyuni. In Uyuni hebben we o.a. salar de Uyuni bezocht (de grootste zoutvlakte van de wereld). Super indrukwekkend!!! Ook hebben we een aantal lekkere pizza´s gegeten in een restaurant in Uyuni (denk, is wel even de moeite waard om te melden). Gisteravond hebben we de trein genomen van Uyuni naar Tupiza waar we vanochtend om 4.15 zijn aangekomen. Het plan was eerst om vanuit de tour in Uyuni ergens afgezet te worden zodat we de bus konden nemen naar San Pedro de Atacama (Chili). Helaas was dit niet mogelijk omdat de grensovergang niet te bereiken is door een pak sneeuw van zo´n 50 cm. Change of plans! Morgen gaan we o.a. paardrijden en mountainbiken en de dag erop vertrekken we naar Salta (Noord Argentinie). Daar blijven we even en vanuit daar gaan we dan naar Chili. Tot zover de plannen! Tot de volgende update!!! xx

Marjon

Hola! Wat een avonturen weer! Beetje erg jammer van het weer... maargoed de mooie omgeving maakt dat vast ook wel weer goed! Klinkt als een supermooie reis! Ben natuurlijk weer errug benieuwd naar de picca's! Enjoy chica! x

kiem

heeey! wat een leuk verhaal weer! veelplezier nog!
xx

Igor Schaap

Heyyy beste Nenna,

Ben vriend van Steffen. Weer een pracht verhaal hoor. Groetjes uit een onstuimig Nederland lolll. Je zal wel beter weer hebben daar.

Groetjes van Igorrrrrrrr. Doeiii Doeiii Nenna

Igor Schaap

Ik ga met Steffen ook zo`n wereldreis maken Kenia of Bali lollll.

Jeroen

Hallo,

Waar hebben jullie die excursies geboekt? Kunnen jullie mij wat adressen geven?