Adios Guatemala, adios Centraal Amerika!!! ..

Hola Hola!!

Waarschijnlijk een van mn laatste verhalen van deze reis .. want over 1,5 week vertrek ik weer richting Nederland!!! ... aaaah moet nog helemaal wennen aan het idee .. en nee, tot nu toe, nog niet zoveel zin in! .. behalve in de vliegreis met m'n schermpje met films voor me :p ..

Op dit moment ben ik in Nicaragua (San Juan del Sur) .. We zijn op weg terug naar Costa Rica waar we waarschijnlijk overmorgen naar toe gaan! .. toch de laatste 1,5 week van m'n reis doorbrengen in ' thuisbasis' Costa Rica!

Bijna 2,5 week geleden zijn we vanuit Costa Rica (op een vrijdag) naar Nicaragua gegaan. Aangekomen in Managua (de hoofdstad van Nicaragua, niet zo'n fijne plaats!) besloten we direct dezelfde nacht de nachtbus te nemen naar Tegucigalpa (hoofdstad van Honduras). Omdat we een groot deel van Guatemala wilden zien en daar zo snel mogelijk wilden aankomen was 't wel een goede optie. Managua is ook helemaal niets .. we stapten de bus uit en gelijk een stel low-life criminals die op je af stappen .. We kwamen aan in het hostel, waar ons verteld werd dat we beter niet de deur uit konden gaan en als we weg wilden gaan moest dat perse met een taxi. Oke lekker idee .. We hadden net 2 jongens ontmoet die ook op weg naar Guatemala waren en dus dezelfde nacht weer vertrokken .. zijn dus met hun meegegaan naar Tegucigalpa (uitspreken is nog lastiger dan 't schrijven). Op zich zijn we de jongens al snel weer kwijtgeraakt (zij wilden gelijk weer met een andere bus naar Guatemala .. wij niet, ff uitrusten) .. dus zijn 2 nachten gebleven in deze hoofdstad. Wel een leuke ligging in de bergen maar verder niet erg bijzonder .. (Wel lastig om iedere keer weer te wennen aan ander geld..). Maandagochend zijn we met de bus vanaf Tegucigalpa naar Guatemala City gegaan (over El Salvador). Tijdens deze busreis een Australische jongen ontmoet waarmee we direct naar Antigua zijn gegaan. Antigua is een leuke plaats in Guatemala! Volgende dag nog een vulkaan beklommen (as usual :p ..) .. Vooral voor de mannen om me heen heel indrukwekkend! Lopen over wat 3 dagen geleden lava was .. heel interessant ;) .. haha, nee wel leuk hoor..

Na Antigua zijn we met z'n vieren (australier, wij en nog een canadese jongen die we ontmoet hebben) naar Lake Atitlan gegaan, San Pedro .. Een mega groot meer, wat helaas door 't slechte weer wat minder interessant was (veel regen in Guatemala!! .. mn kleurtje is wel weg nu :( ..) Daar ontmoetten we een kerel die vertelde dat Social Club Buena Vista de volgende dag in een andere plaats zou optreden. Naar mijn idee allemaal wel heel snel van 't een naar 't andere gehopt (maar oke dit was het, vooral achteraf gezien wel waard!!). De volgende dag zijn we met een prive busje, met een hele groep, naar Xela (dat is een afkorting van iets veel langers) gereisd. De shuttle (busjes van 9 tot 15 personen) drivers zijn weliswaar idioten! Gas geven, inhalen waar NIET mogelijk, keihard afremmen .. pffff, ook mijn maag vond 't geen pretje ..

Naja 's avonds naar 't concert geweest (26 juni). Ik heb mij prima vermaakt in ieder geval! .. De meeste kerels van de groep (we waren de enige chica's tussen alle mannen) waren nogal onder de indruk van de zangeres in de gele jurk .. en ik eigenlijk ook wel :) ... naja wie niet waagt die niet wint, dus heb de halve avond met haar doorgebracht (en dr tel nummer gekregen.. en vind haar leuk). Na 't concert nog naar de enige bar geweest die open was (en dat zijn dan vaak de gaybars) .. Ook prima vermaakt, vooral met de 3 ieren die met ons mee op stap waren! ehh enzovoort enzovoort .. vertel ik later nog wel eens .. pfff ben al weer veel te lang bezig, aangezien ik net 't thuisfront al een mailtje heb gestuurd.

In Xela zijn we 2 nachten gebleven, daarna naar Semuc Champey (ook 2 nachten) en vanuit daar naar Flores (een plaatsje op een eiland). Vanuit daar hebben we Tikal bezocht (de Maya ruines) .. wel indrukwekkend! .. de foto's komen later! .. Vanuit Flores hebben we de bus naar Guatemala city genomen, waar we nog 1 nacht zijn gebleven. Helaas kon ik m'n Guatemaleense vriendin (ben er nog steeds niet uit hoe een Guatemelaan heet in officieel Nederlands) niet meer zien, aangezien ze 't weekend in Antigua moest optreden.. maarja ... helaas pindakaas..

Vanuit Guatemala city hebben we de bus naar San Salvador genomen (1 nacht geslapen in 'n hotel) en de volgende morgen zijn we weer vroeg vertrokken naar Managua, waar we gistermiddag zijn aangekomen..

Nou en een hekel aan Managua had ik al, maar na gister nog meer!! Want ja hoor .. na bijna 4 maanden op reis te zijn ben ik dan toch ' eindelijk' bestolen. Heel stom ook, maar gelukkig kunnen we er om lachen .. hahahahahahaaha ..We waren nog geen uur in Managua en wilden direct door naar Granada (aangezien we al - absoluut - niet in deze plaats wilden blijven). Nou wij een van de eerste taxi's aanhouden (waarbij straatjongens/kerels) je 'n soort van ' helpen' . Wij op weg naar de terminal voor de bus naar Granada, zegt die taxichauffeur dat er iets mis is met z'n auto. Dus stoppen bij een tankstation, gaat ie uitgebreid zitten rommelen in de kofferbak waar onze tassen in zaten (grrr ik zat dr niet eens een halve meter bij vandaan!).. Hmmm Arlet vertrouwde 'm al voor geen meter dus zei dat we weinig tijd hadden en op moesten schieten om de bus te halen. Dus hij legde Arlet haar tas weer van de hoedenplank in de kofferbak (ondertussen dus in al z'n gemakje mijn tas leeg te plunderen .. stom stom stom) .. en we vertrokken weer. Mooi onze tassen snel uit de kofferbak, nam genoegen met 2 dollar en ging er snel vandoor. Ik stond in de rij voor de bus toen ik pas besefte dat m'n tas een stuk leger was! .. Eeeh .. nou gelukkig geen hele waardevolle spullen (vooral medicijnen (en m'n fles shampoo, waar we nog 't meest boos om waren .. konden ons haar niet meer wassen 's avonds ..). Een wel aardige taxichauffeur is meegegaan naar 't politiebureau om aangifte te doen (op zich wel leuk om mee te maken) en daarna zijn we naar Granada gegaan met deze taxi. Eeh oppakken doen ze die kerel toch niet dus langer op 't bureau zitten dan noodzakelijk is nergens voor nodig. Vanmiddag zijn we ook alweer vertrokken vanuit Granada naar hier (San Juan del Sur) .. deze plaats is wel leuk, hoop morgen ff bij te bruinen! .. Overmorgen vertrekken we weer naar Costa Rica, waar we naar een jongen gaan die we in San Jose ontmoet hebben. Hij past op een luxe huis in Tamarindo met zwembad, enzovoort van een kerel waar hij voor gewerkt heeft. Naja wel lekkere afsluiting! Daarna nog 'n paar daagjes San Jose .. spullen, vooral souvenirs inpakken, en dan naar Nederland!!! Heel raar .. maar ben weer bijna op Nederlandse bodem!(terwijl mn Nederlands redelijk verslechterd is de laatste maanden, maar mn Spaans des te beter) .. adios .. hasta luego!! xx

Reacties

Reacties

Kiem

Hey Nenna!
Lees dat je aardig op dreef bent daar ;-). Dat je überhaupt nog terug wil hee.. ik dacht die blijft daar vast wonen... Geniet nog maar even van je laatste 1,5 week en de vrouw in de gele jurk :-P.

Tot snel!

Dikke kus

Sarah

Nennoes!

Nou ik zou er als ik jou was nog maar even een paar weekjes aan vast plakken want de regen komt hier met bakken uit de hemel en de enige zanger die je hier tegenkomt is Djonny van Cheers. Helaas ook nog een man.
Maar je komt alweer bijna terug...wat is het ook snel gegaan...Kim en ik hadden al bijna een wedje gelegd dat je daar zou blijven. Gaan we toch nog gezellig de Sneekweek in als straks iedereen weer terug is uit Thailand, Costa Rica, Ameland etc.
Veel plezier nog deze laatste week en ik spijker je snekers wel weer wat bij als je eenmaal weer voet hebt gezet op Neerlandse bojem!

Tuut van Saar

Bert

Hai Nenna,

Managua. Plaats van onheil. Ben er tijdens mijn reis twee keer doorheen moeten gaan. Kreeg er de kriebels van. Zou het helpen om er niet als blanke uit te zien?
De taxichauffeurs zijn een stel tuig daar. De eerste taxi in Managua wilde ons niet daar naartoe brengen waar wij wilden. Hij zou ons wel naar Granada brengen voor een 'vriendenprijsje'. Uiteindelijk heeft ie ons met veel stampij ergens vlakbij een busstation gedropt.
2e keer. Erg spannend! Hij begon ons te bedreigen dat we hem geld moesten geven. Mijn reisgenoot zat voorin naast hem ruzie te maken. Hij meende plots te zien dat de chauffeur een gun wilde pakken. Van binnen kookte ik van de energie: gaat hier iets raars gebeuren?
Ik had bij God geen idee waar we inmiddels in Managua zaten. Hij had ons overal mee naar toe kunnen nemen.
Volgens mij was hij uiteindelijk te doped-up en laf om serieuze bedreigingen te ondernemen: hij nam scheldend genoegen met een paar dollar (hij wilde 100). Bleken we toch al net om de hoek van het busstation te staan. De weg kende hij in ieder geval nog.

Bert

Lida en Marjon

He ouwe backpacker!

Mooi om te lezen dat je je zo vermaakt. Wij vermaken ons hier ook nog wel even. En dan kunnen we met zn allen gezellig een wodka party organiseren met foto's, dia's, video's en natuurlijk dagboekfragmenten van onze trip.

Ciao bella,

Besos

Esther

zo, ja als je dan toch iemand dan gaat bestelen.. neem dan ook gelijk zn shampoo maar mee :-p haha.. kan me voorstellen dat je indd pisnijdig was!! :P
kga zo. op vakantie, dus zal us ff kijken of de kaart of jij eerder in NL aankomt.. ;-)
iig, geniet nog ff flink van je laatste weekje daar he!! bruiner dan de niederlanders zal je sowieso wel terugkomen.. regenregenregen, we kunnen er maar niet genoeg van krijgen hier..!
naja tot in de sneekweek dan denk ik??
xx

Igor

Hele mooie verhalen allemaal om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!