pssssssssssssssssssst!! linda, bonita (terug uit Cuba!!)

Hola .. ´t heeft even geduurd, maar hier dan weer ff een update! ..

Gisterochtend ben ik weer aangekomen is San Jose (CR) na bijna 3,5 week op Cuba te zijn geweest.

zat 24-5

Op zaterdag 24 mei zijn we (Arlet en ik) met ´t vliegtuig vertrokken van CR naar Panama en vanPanama naar Cuba (Havana). Toch even was gestress de avond ervoor (in ´t hostel Casa Yosas, waar ik nu ook weer ben) .. we hadden namelijk geen verblijf geregeld, wat wel verplicht is als je naar Cuba gaat (moesten een visum met een verblijfplaats voor de eerste 3 dagen invullen) .. naja de hele middag, avond heeft de jongen van het hostel nog casa´s gebeld in Havana .. maar die Cubanen namen óf niet op óf legden de hoorn weer op de haak! Heel handig .. uiteindelijk hebben we maar een ´zogenaamd hotel´ opgezocht en ´t adres ingevuld op onze visa.. nog even ´t adres uitgeprint en de volgende dag zijn we dan richting Cuba gegaan.

In Cuba loopt ´t 2 uur voor ten opzichte van CR dus rond 16.00 lokale tijd kwamen we aan op de douane. Nou ik heb werkelijk in m´n hele leven nog nooit zulke chagrijnige mensen bij elkaar gezien! .. kon écht geen glimlachje vanaf! .. ehhh welkom in Cuba! .. gelukkig geen problemen gehad bij ´t laten zien van onze visa, maar ik werd dr wel uitgepikt om m´n bagage te controleren. Hmm volgens mij had ´t niets met mijn bagage te maken want die (jonge) kerel van de douanezat me al de hele tijd aan te kijken .. vervolgens hield hij 10 minuten m´n paspoort in z´n handen, werd dr gevraagd waar ik naar toe ging (en héél relevant, of ik een vriend had) .. vervolgens werd m´n hele tas uitgestald op de tafel van een apart kamertje (GRRR dat had me best lang gekost om alles passend te maken!) maar gelukkig geen drugs of andere rotzooi in m´n tas .. en m´n tas werd weer keurig ingepakt :) ).. hij vroeg naar welk hotel ik ging en dat hij me wel zou opzoeken ... ehh bedacht me later dat ik dus een vals adres had opgegeven .. dus mij vinden is ´m niet gelukt! .. Na door de douane te zijn gekomen, zijn we met de taxi naar centraal Havana gebracht. Pfff veel te veel betaald voor dat kutritje, maar wisten wij veel! .. We zijn naar een hotel gegaan maar daar hadden ze geen plaats meer, dus via dat hotel zijn we terecht gekomen bij onze eerste ´casa particulare´ ... een kamer bij mensen thuis. De kamer was vrij kitcherig .. maar wel met balkon en een ideale ligging in ´t centrum .. Ohja toen werden we voor ´t eerst geconfronteerd met ´t feit dat (bijna alle) wc´s in Cuba geen wc bril hebben ... dus met de billen op de koude wc pot! :p ..

De volgende dag hebben we ´t oude gedeelte van Havana verkend en hebben we op de Malecon gelopen (boulevard van Havana) .. de dag erna zijn we naar Playas del Este, strand Santa Mariageweest (zo´n 20 km van Centro Havana) ... daar hebben we 2 leuke jongens uit Engeland, vlakbij Londen ontmoet, waar we ´s avonds mee op stap zijn geweest .. naja ´op stap´ ... ze bleken vlakbij ons te ´wonen, slapen´ en hebben de hele nacht bij hun appartement gezeten .. Ook dinsdag ben ik er nog ff langsgeweest ... Woensdag zijn we vertrokken uit Havana naar Viñales (ten westen van Havana) .. een plaatsje omringd met bergen, tabakvelden enzovoort .. daar nog paard gereden en in een grot gezwommen .. wow paardrijden is echt nog enger dan de achtbaan van Walibi! Dat beest begon ineens vet hard te lopen, m´n zadel was kut dus daarom viel ik dr bijna 2 keer uit!! .. maarja ook weer overleefd! :p .. donderdag heb ik nog een rondleiding op de tabakvelden gehad (ohja in Viñales weer 2 jongens ontmoet, wéér uit Londen) .. verder 2 keer op stap geweest, erg leuke club, veel dans en muziek .. héél gezellig!! .. ook heerlijk gegeten bij onze ´gastmama´ .. voor 8 cuc een hele maaltijd .. écht megaveel! .. Vrijdag zijn we weer vertrokken met als idee Trinidad (wat zo´n 9 uur zou duren) .. (van Viñales naar Havana en van Havana naar Trinidad) had alleen gelezen in de bus en werd me toch een portie misselijk .. heb ´n halfuur boven de plee van de bus gehangen .. mét resultaat (blegh).. berrrrroerddd .. haha voelde me de hele busreis misselijk .. toen we in Havana aankwamen bleek de bus (Viazul bus, voor toeristen is er maar 1 maatschappij waar mee gereisd mag worden) dus vol te zitten .. nja hebben op de valreep een andere bestemming uitgekozen, namelijk Varadero (dé toeristenspot) .. strand, zee, zon ... Was wel wat moeilijker om daar een casa te krijgen ... de overheid heeft ´t verboden om mensen casa´s te laten verhuren ... (dr zijn alleen dure hotels, waar de overheid ´t geld van opstrijkt) .. maarre uiteindelijk a la Anna Frank toch een (onderduik) adresje kunnen krijgen. Mochten alleen niet de ramen openhouden als we weg gingen en ook niet op ´t strand vertellen dat we in Varadero sliepen, maar ´s avonds terug zouden gaan naar Havana. In Varadero heerlijk gezond en veel souvernirs ingeslagen ..

Maandag (2 juni?) zijn we van Varadero richting Trinidad gegaan. Na wat ik gelezen had (in de lonely planet) was Trinidad een erg leuke plaats .. Wij hebben ´t iets minder ervaren. Ten eerste werden we behoorlijk ´lastiggevallen´ door de mannen ..in Havana werden we al na ´ge-psssssssssssssssst´ .. maar hier werden we dr echt gek van! Pssssssst Linda! Pssssssssst Bonita!! ... Where you from??? .. Taxi??? .... aaaaaaaaaaaaaaaahhh .. IRRITANT! wel leuk op stap geweest .. veel muziek en dans weer ... salsa ... en voor ´t eerst met de neus op de feiten gedrukt wat betreft de prostitutie in Cuba ... Overal jonge meisjes ..´vrouwen´ met oude Europese kerels ... en ja, nog mooie vrouwen ook ... beetje jammer ... Op ´t plein van de casa de la musica was een meisje met een oude engelse kerel ... eerst heel onschuldig dansen en wat drankjes later, in de discotheek, stond ze tegen iedereen op te rijden ... ja de cubaanse vrouwen wetende heupen wel te bewegen!!

Omdat we verder Trinidad wel zat waren .. werden nog eens flink afgezet in een restaurant ook .. de vorige dag betaalden we 1 cuc voor een omelet met toast, de volgende dag toen we terugkwamen was de menukaart ´verdwenen´ en moesten we in een keer 2,50 cuc voor dezelfde omelet betalen!! .. gelukkig wisten wij beter, de rest van de toeristen zal wel flink genaaid zijn ... maarja je wordt standaard afgezet in Cuba (als toerist zijnde) .. Na Trinidad zijn we naar Santa Clara gegaan, waar een beeld ten nagedachtenis van Che Guevarra staat. De boel bekeken .. en een vogeltje gered van de dood ... liep op de stoep toen ik 2 dode vogeltjes zag liggen .. waren uit hun nest gevallen .. in een keer hoorde ik gepiep (ehh gestjilp), bleek dr nog een derde te zijn die wel leefde! ... De hele stad met Ché pequeno (kleine che) doorgelopen en uiteindelijk bij een man achtergelaten die veel vogels had en hem zou verzorgen. s´Avonds nog ff gekeken en hij had al flink gegeten (en gepoept) .. ja ´n klein leven gered .. dat voelt goed hoor :p ..

Na Santa Clara zijn we naar Camaguey geweest voor 2 nachten. Daarna zijn we naar Santiago de Cuba gegaan .. We wilden toch wel graag de 1-na-grootste plaats van Cuba zien. s´Avonds kwamen we aan met de bus en toen we met onze bagage naar buiten kwamen was ´t echt een gekkenboel!!! Voelde me net Britney Spears (en nee, das niet fijn) .. tientallen mensen kwamen op ons afgerend om ons mee te nemen naar hun casa! .. werd zelfs een papiertje met ´t adres van een casa er op tussen mn tieten gedrukt .. pfff .. verder in een hoekje gedrukt, echt niet normaal!! Gekke lui daar! .. Uiteindelijk wel voor een megagoedkope prijs (10 cuc per nacht) met een vrouw meegegaan ... nou de prijs was ook wel te zien ... lelijke kamer, geen ramen erin, maar wél met t.v. en héél toevallig was er voebtal op (nederland-italie) écht leuk!! Maken we dr toch wat van mee!! .. In Santiago de Cuba zijn we 2 nachten gebleven .. wilde niet langer in dat stinkhok blijven .. ook werden we weer, of nog gekker van de mannen daar! Pssssssssssssssssssssssssst!!! Zaten in een bicotaxi (fietstaxi) kwam een man naast ons fietsen die aan mn arm zat en dr onder ging kietelen! Haha hoe stom is dat!! Heb ´m flink uitgscholden .. weliswaar in ´t Nederlands, maar denk dat ie de boodschap wel begreep! We hebben wel zoveel mogelijk bezocht in Santiago de Cuba (o.a. cementario, Castillo del Morro, kasteel en een mooie kerk met view..) .. Woensdagavond hebben we de nachtbus gepakt van Santiago de Cuba naar Havana (zo´n 14 uur .. kutbussen ook, veel te veel airco) .. De laatste dagen hebben we nog wat dingen bezocht in Havana (o.a. rummuseum en ´t atletiekstadium .. wilde ik toch wel graag zien) ... Ook zijn we 2 keer naar 2 verschillende jazzcafe´s geweest. De een-na-laatste nacht doorgebracht in ´t jazzcafe met een oude Italiaanse man en z´n 20 jarige Cubaanse meisje .. haha wel gelachen .. de nacht ervoor heb ik nog een bus bestuurd in Havana .. (Ohja héél veel oude Nederlandse bussen rijden door Havana .. zie je een bus met ´Rotterdam, Texel, Steenwijk´ door Havana rijden .. echt maf!) .. In ieder geval, we liepen naar onze casa ´s nachts en vroeg de chauffeur waar we naar toe moesten .. en weet niet meer hoe (had redelijk wat mojito´s op) .. maar zat ineens achter ´t stuur van de bus! Echt maf ... Leuke laatste dagen gehad in Havana ... Maar was ook wel blij om weer ff in San Jose te zijn (kan tenminste weer internetten!! .. internet in Cuba is dr bijna niet en áls het er is, is het megatraag en erg duur!!) .. dus nu San Jose en over 2 dagen vertrekken we weer (richting Guatemala) .. nou ik stop .. genoeg ge-up-date!! Zie jullie over 4 weken weer!!! x

lauuuuuuu

Mijn lieve lieve reisgenootje.

Heb je site maar gegoogeld en dus gevonden. Wat heb je weer leuke dingen meegemaakt.
Wel super jaloers...... Zit nu al weer paar dagen in Nederland. Geniet nog lekker van je laatste 3 weken. En dan meeten we weer in het ohhhh zo gezellige HOLLAND!!!!

Tot snel
kussssss